Vi har bl.a. etableret Idræt- og grønne profilskoler. Og der er investeret i skoleudbygninger og renoveringer på samtlige skoler.
De gammeldags kridttavler er erstattet af smartboards, som nu findes i alle klasselokaler.
Alle elever har computere til rådighed i undervisningen.
Disse tiltag er i virkeligheden et kæmpe spring fra tidligere – og det øger mulighederne for en mere bred og effektiv undervisning.
Senest har vi indført et nyt fag i Rødovres folkeskoler, som hedder ”teknologi og innovation”. Det er indført i skoleåret 2018/19.
Det er især inden for IT, innovation, kreativitet og teknologi eller ”computational Thinking”, som det hedder, at vi socialdemokrater ønsker at investere yderligere i Rødovres skoler.
Det gør vi, fordi alle Rødovres skolebørn skal have rigtig gode muligheder for at klare sig i den digitale fremtid, som allerede vælter ned over os.
Det betyder også, at jeg sammen med mine kolleger i Socialdemokratiet arbejder for at skabe en ny folkeskole i verdensklasse med flere profilskoler og integration af ”computational thinking”.
Og det er netop lykkes os at få opbakning fra hele kommunalbestyrelsen til at, at alle 8. klasser sendes på studietur til München for at studere innovation og teknologi – fra næste skoleår.
Vi har sat retningen for en fremtidig folkeskole – og vi er først lige begyndt, men jeg er overbevist om, at når der skal foretages et tilbageblik om 25 år, så vil historieskrivningen vise, at vor satsning var rigtig tænkt og har skabt gode resultater.
Baggrunden for denne massive satsning er såre enkel: Morgendagens samfund bygger på en udstrakt grad af moderne teknologi.
Det gælder måden, der kommunikeres på – eller måden man erhverver sig ny viden.
Internettets store styrke er, at det er nemt at bruge – og det har skabt utallige muligheder i næsten alle livets forhold.