Forestil jer et øjeblik, at I træder et skridt tilbage og ser på den verden, vi lever i, lige nu. En verden, hvor vi på én gang er mere forbundne end nogensinde før og alligevel ofte føler os længere fra hinanden. En verden, hvor teknologien udvikler sig hurtigere, end vi kan nå at forstå konsekvenserne af den. Hvor nyheder rejser på sekunder, men sandheden nogle gange halter bagefter. Vi lever i en tid præget af enorme muligheder, men også af dyb usikkerhed. Klimaforandringer, konflikter, kunstig intelligens, og en konstant strøm af information, der former vores syn på virkeligheden.
Foråret er for alvor på vej. Vores ure er indstillet til sommertid og i morges, på min cykeltur til møde i Glostrup, var fårene på Vestvolden kommet på græs igen. Lokalt er Folketingsvalget veloverstået og vores lokale folketingsmand, Morten Bødskov blev valgt. Tusinde tak for den fine opbakning til Morten. I Rødovre ser ind i et spændende jubilæumsår, når Rødovre Kommune i år fylder 125 år.
Rødovre er en fantastisk velfærdskommune og Socialdemokratiet har ambitionen og viljen til at udvikle og forbedre Rødovre. Vi har gjort det før, gennem mange år, ud fra en tydelig rød tråd: Et højt velfærdsniveau og en ansvarlig økonomi. Vi ønsker, at vi løser udfordringerne i fællesskab og sætter nye mål for velfærden. Vi vil en god kommune for alle, både ”gamle” Rødovreborgere og vores mange nye tilflyttere.
For sjette år i træk står samtlige partier i Rødovre Kommunalbestyrelse bag en bred aftale om budgettet for næste år. Budgetaftalen er et solidt velfærdsbudget, der prioriterer kernevelfærd og fællesskaber for børn, unge, ældre og idræt.
Det er et ansvarligt budget, der følger med udviklingen og løfter den samlede service i kommunen med knapt 76 millioner kroner finansieret dels gennem kommuneaftalen dels via egne midler. Samtidig håndterer aftalen de usikkerheder, der følger af de nationale reformer på beskæftigelses- og sundhedsområdet, med en ansvarlig økonomistyring.
I dag fejre vi vores fælles værdier og den frihed, som vores grundlov sikrer os. Det er en dag, hvor vi hylder demokratiet, retten til at ytre os frit – og respekten for hinanden som medborgere i et åbent og retfærdigt samfund.
Vores grundlov er ikke blot et dokument. Det er en levende pagt, der binder os sammen i fælles ansvar og fælles drømme. Grundloven giver os mulighed for at forme vores fremtid gennem dialog, respekt og aktiv deltagelse. Det er en grundpille i det danske samfund – og i vores lokalsamfund her i Rødovre. Grundloven beskytter vores rettigheder og sikrer, at magten forbliver hos borgerne.
Alle i Rødovre skal opleve den tryghed, der er afgørende for en velfungerende hverdag. Det kræver en sund økonomi, en bæredygtig byudvikling og kommunale tilbud, man kan regne med. Det er det Rødovre, vi kender og elsker. Som barn oplevede jeg, hvordan pludselig arbejdsløshed kan knække familier og slå bunden ud af et lokalsamfund. Men jeg så også, hvordan velfærdssamfundet og fællesskabet løftede mig og gav arbejderfamiliers børn nye muligheder.
Første maj er noget helt særligt for mig, fordi jeg er opvokset i en traditionel arbejderfamilie, hvor min far var elektriker og fagforeningsmand og min mor var hjemmegående. Jeg blev familien første akademiker – og jeg var blandt de 10 procent på universitetet, der kom fra en rigtig arbejderfamilie. Jeg fik en uddannelse, fordi der var nogle, som før mig – havde kæmpet for den mulighed.
Til april er det fem år siden, jeg tiltrådte som borgmester. Og det har gjort et stort indtryk på mig at møde så mange fantastiske mennesker i Rødovres fællesskaber. Vores fantastiske foreningsliv, klubberne, idrætslivet, erhvervslivet. De mange flotte sociale fællesskaber har altid fyldt meget i mit politiske liv, også inden jeg blev borgmester.
Alle partier i Rødovre Kommunalbestyrelse har netop indgået en god og ansvarlig budgetaftale. Med budgetaftalen for 2025 fastholder vi vores gode velfærd i Rødovre.
Kære alle, I dag er det grundlovsdag. Grundlovsfejring er en vigtig tradition i det danske samfund – hvor vi fejre vores demokrati og frie forfatning. Vi fejrer vores frihed.
Men netop i dag – vil jeg derfor også sende en STOR hilsen til hele Rødovre. Fordi de seneste år har været en prøvelse for os alle – både menneskeligt, men også demokratisk.
